maandag 30 april 2012

Don Byas (Blue Star, 1947)


Het was Koninginnedag vandaag, dus overal gezellige zonnige rommelmarkten. In het goede Voorburg kocht ik een klein stapeltje 78t.platen, helaas van matige kwaliteit, maar er zat o.a. wel een Don Byas opname uit Parijs bij. Een saxofonist waar ik een groot zwak voor heb, met een fantastische sound, en ik smelt helemaal als hij ballads speelt.
Don Byas (21.10.1912 - 24.08.1972): Amerikaanse tenorsaxofonist. Hij speelde een grote rol in de bebop, jamde in Minton's, speelde o.a. met Count Basie (1941-1943), Duke Ellington, Art Blakey en Dizzy Gillespie. In september 1946 tourde hij met de big band van Don Redman door Europa en besloot in Europa te blijven. Aanvankelijk woonde hij in Parijs, daarna in Barcelona, en verhuisde tot slot naar Amsterdam, waar hij een Nederlandse vrouw trouwde. Hij stierf in 1972 aan longkanker. Lees meer over hem op Wikipedia
Hij heeft zelfs opnamen met Amália Rodrigues gemaakt, zoals op Youtube te horen is.
Op Youtube vinden we een opname uit 1958 uit Cannes met het nummer Perdido.
De Blue star-plaat is van matige kwaliteit, maar de ergste tikken heb ik wel kunnen verwijderen. Ik vind het genieten!


1  Old man river (Jerome Kern)    2:45
2  Flamingo (Ted Grouya)    2:54
Don Byas and his orchestra:
Don Byas, tenorsax; Art Simmons, piano; J.J. Tilché, gitaar; 
Roger Grasset, bas; Claude Marty, drums
78t 25 cm: Blue Star 210 A/B  P.9231/2

Download mp3

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen